Renaissance 2001 (R2001) English Frysk

De jaren rond de milleniumwissel waren leuke jaren. R2001 was een prachtig project waarin een groep kunstenaars uit alle werelddelen, in de meest letterlijke zin meededen aan projecten. We waren digitaal met elkaar verbonden. Centrale spil in het geheel was Seiji Ueoka uit Tokio. Even later aangevuld met Sharif Ezzat uit San Francisco en Teresa Torres Eça uit Lisabon.

In 1999 kwam de oproep van Seiji om deel te nemen aan een tweedaags, groots opgezet kunstfestival met het thema 0 en 1, zero, en one op en rond de campus van de Keio Universitiy in Tokio, waar naar verwachting 10 duizend bezoekers op af zouden komen. Een landelijk tv station zou een uitzending maken. Apple Japan zorgde voor voldoende computers en een server, vele studenten en docenten hielpen mee en de R2001 kunstenaars stuurden een powerpoint presentatie over hun werk op en zouden tijdens de openings tijden thuis klaar zitten achter hun computer, om door bezoekers gemaakte ingescande tekeningen digitaal te ontvangen, te bewerken en weer terug te sturen. De meehelpende studenten zouden de bewerkte tekeningen zo snel mogelijk uitprinten en ophangen. Zodat de bezoekers hun bewerkte tekeningen weer terugzagen.

Natuurlijk deed ik ook mee zonder te weten wat een powerpoint precies was. God zij dank, wist mijn collega Jouke, wat dit was en heeft mij aan het programma geholpen. Ik had al snel door hoe het werkte en heb het, zoals in het fimpje te zien is afgewerkt. Een cd brander had ik toen nog niet. Mijn buurman Phil echter wel, die heeft de bestanden van mijn Zipschijf over geschreven op CD.

Na ontvangst van de cd in Tokio reageerde Seiji met vraag of de PPP ook in de universiteitsbioscoop mocht worden gedraaid. Ik dacht wat leuk; een dom kantoorprogramma als filmeditor, hoe is het mogelijk?

Dus op de dag zelf ;om een uur of twee je bed uit en achter je computer je aanmelden en vervolgens overvallen worden door een hoop gedingdong en een goedemorgen gewenst te worden overal weg; uit Helsinki in Finland en Tanaka in Nieuw Zeeland, waar Dale en haar man inmiddels avonds bij een houtvuurtje aan de wijn zaten gaf mij, een bijzonder gevoel van plaats en tijd, in mijn atelier in het nog zo donkere stille Leeuwarden. Vervolgens kwamen met grote regelmaat de tekeningen uit Tokio binnen, die ik snel spontaan bewerkte met Corel Photopaint en weer terugstuurde naar Tokio, af en toekijkend via hun webcamera of ik de uitgeprinte tekeningen al zag hangen. Toen dat eindelijk een keer lukte en ik alle printen uit de hele wereld zag hangen, waaronder die van mij, dacht ik: Wow....wat is de wereld klein geworden. Met deze gedachte ben ik om een uur of negen bij daglicht, weer in bed gekropen. Na het opstaan tegen de middag was het weer stil in Leeuwarden en de wereld weer zo groot als ik gewend was ......en een belangrijke ervaring rijker.

Achteraf bleken er 30 duizend bezoekers te zijn geweest en alle Japanse tv zenders aandacht aan dit Art Festival besteed te hebben.

Er na heb ik, via R2001 aan verschillende eARTh-UTUTU festivals deelgenomen in Tokio, San Francisco, New York en Villa Nova de Cerveira. Na 2004 werd het stiller met R2001 .... de overgebleven site is inmiddels, helaas, ook ter ziele gegaan.

Hieronder een aantal voorbeelden

Renaissance 2001 (R2001)

De jierren om it milennium hinne wiene aardiche jierren. R2001 wie in prachtich projekt wêrby't in groep fan artysten út alle dielen fan 'e wrâld, yn' e meast letterlike sin, dielde yn projekten. Wy wiene digitaal ferbûn. Sintraal punt wie Seiji Ueoka fan Tokio. Letter oanfult mei Sharif Ezzat fan San Fransisko en Teresa Torres Eça út Lissabon.

Doe yn 1999 de oprop kam fan Seiji om in keunst festival fan twa dagen op grutte skaal te dwaan , mei as tema 0 en 1, nul en ien op 'e kampus fan Keio Universitiy yn Tokio. Dêr't wurdt 10 tûzen besikers ferwachte. In nasjonale TV-stjoerder soe in útstjoering meitsje. Apple Japan levere genôch kompjûters en in tsjinner, in soad studinten en leararen holpen en de R2001 keunstners soene in PowerPoint presintaasje stjoere oer harren wurk en thús klear sitte efter harren kompjûters om digitaal scande tekeningen makke troch besikerste te ûntfangen , te bewurkjen en werom te stjoere. De assistinte-learlingen soene de bewurke tekeningen sa gau mooglik printsje. Sa koene de besikers harren feroare tekeningen weromsjen.

Fansels haw ik sûnder te witten wat in Powerpoint Presintaasje wie, ta seid. Dank God, myn kollega Jouke wist wat dat wie en holp my mei it programma. Ik hie gau yn é gaten hoe't it wurke en krige it foarelkaar , sa't it yn 'e video boppe te te sjen wie. Ik haw yn 'e tiid ek gjin cd-brânnerr. Myn buorman Phil hie lykwols wol in brânner en hat it op CD set.

Nei't se de CD yn Tokio krige, reage Seiji mei de fraach oft de PPP ek at film by de instjoerde video's mei yn 'e universitetskino. Ik tocht wat aardich: In domt tekstprogramma as filmeditor, hoe is it mooglik?

Dus op 'e dei sels om in oere of twa, jo bêd út en efter jo kompjûter en ferfolgens troch in protte dangdongs wekker schudde mei in goeie moarns winskjen oeral fuort, fan Helsinky yn Finlân en Tanaka yn Nij-Seelân, dêr't Dale en har man wiene jûns by in houten fjoer in wyntsje dronken joech my in spesjale gefoel fan plak en tiid, yn myn atelier yn it tsjustere fan it o sa stille Ljouwert. Dêrnei kamen de tekeningen út Tokio, dy't ik spontaan mei Corel Photopaint ferwurkje en nei Tokyo weromgongen. ik koe it op lêst ek werom sjen troch har webkamera. Ik seach sa alle printingen út 'e hiele wrâld, ynklusyf minens. Ik tocht : Wow .... wat is de wrâld lyts. Mei dizze gedachte bin ik om in oere of njoggen by dagljocht wer yn bêd stapt. Nei it wekker wurden op 'e middei waard wie Ljouwert en de wrâld wer sa grut at it altyd wie ...... en ik in wichtiche ûnderfining riker.

Der wiene 30.000 besikers wêst en alle Japanske TV-stjoerders hawwe berjochtte oer dit Art Festival.

Dêrnei haw ik meidien oan ferskate eARTh-UTUTU-festivals yn Tokio, San Francisco, New York en Villa Nova de Cerveira troch R2001. Nei 2004 waard it rilleerke mei R2001 .... De oerbliuwende side is spitigenôch ek ferdwûn.

Hjirûnder wat foarbylden

Renaissance 2001 (R2001)

The years around the millennium were nice years. R2001 was a beautiful project in which a group of artists from all parts of the world, in the most literal sense, participated in projects. We were connected digitally. Central curator in all was Seiji Ueoka from Tokyo. Later supplemented with Sharif Ezzat from San Francisco and Teresa Torres Eça from Lisbon.

In 1999, Seiji's invitation to participate in a two-day, big-scale art festival with the theme 0 and 1, zero, and one around the campus of the Keio Universitiy in Tokyo, he expected 10 thousand visitors to come. A national TV station would make a broadcast. Apple Japan provided enough computers and a server, many students and teachers helped, and the R2001 artists sent a powerpoint presentation about their work and would be ready at their home during their opening hours to digitally receive visitor-generated scanned drawings , to edit and return. The assisted students should print out the edited drawings as soon as possible. So the visitors could see their edited drawings again.

Of course I did without knowing what a powerpoint was exactly. Thank God, my colleague Jouke knew what this was and helped me with the program. I soon realized how it worked and got it done, as you can see in the video ubove. I did not have a cd burner at the time. My neighbor Phil, though, has transferred the files of my zip disk to CD.

After receiving the CD in Tokyo, Seiji responded with the question whether the PPP could also be turned into the university cinema. I thought something nice: A stupid office program as a filmeditor, how is it possible?

On the day about 2.00 h., turn out your bed and sitting behind your computer and then be robbed by a lot of dangdongs and a lot of good morning wishes from everywhere from Helsinki in Finland and Tanaka in New Zealand, where Dale and her husband already sat at the fireplace in the evening, gave me a special feeling of place and time in my studio in the still dark silent Leeuwarden. Subsequently, the drawings came from Tokyo, which I quickly processed spontaneously with Corel Photopaint and returned to Tokyo, looking back and watching through their web camera to see the printed drawings. When it finally succeeded and I saw all the printings from all over the world, including mine, I thought: Wow .... what has the world become small. With this thought I went back in bed at an hour or nine at daylight. After getting up at noon, the weather was quiet in Leeuwarden and the world was as big as usual again...... and I had become an important life experience.

Afterwardst 30 thousand visitors attended the festival and all Japanese TV channels have paid attention to this Art Festival.

After that, I participated in various eARTh-UTUTU festivals in Tokyo, San Francisco, New York and Villa Nova de Cerveira through R2001. After 2004 it became quieter with R2001 .... the remaining site has unfortunately also gone so far.

Below are some examples

 

>>>>received from Tokio
sent back to Tokio>>>>>

En mijn nulletjes en één bijdrage aan de grote dia-show van alle deelnemende kunstenaars die dag in 1999.

En myn nullen en ienen bydrage oan de grutte slide show fan alle dielnimmende keunstners dy dei yn 1999.

And my nills and one contribution to the big slide show of all participating artists that day in 1999.