Renaissance
2001 (R2001)
English Frysk
De
jaren rond de milleniumwissel waren leuke jaren. R2001 was een
prachtig project waarin een groep kunstenaars uit alle werelddelen,
in de meest letterlijke zin meededen aan projecten. We waren digitaal
met elkaar verbonden. Centrale spil in het geheel was Seiji Ueoka
uit Tokio. Even later aangevuld met Sharif Ezzat uit San Francisco
en Teresa Torres Eça uit Lisabon.
In 1999 kwam de oproep van Seiji om deel te nemen aan een tweedaags,
groots opgezet kunstfestival met het thema 0 en 1, zero, en one
op en rond de campus van de Keio Universitiy in Tokio, waar naar
verwachting 10 duizend bezoekers op af zouden komen. Een landelijk
tv station zou een uitzending maken. Apple Japan zorgde voor voldoende
computers en een server, vele studenten en docenten hielpen mee
en de R2001 kunstenaars stuurden een powerpoint presentatie over
hun werk op en zouden tijdens de openings tijden thuis klaar zitten
achter hun computer, om door bezoekers gemaakte ingescande tekeningen
digitaal te ontvangen, te bewerken en weer terug te sturen. De
meehelpende studenten zouden de bewerkte tekeningen zo snel mogelijk
uitprinten en ophangen. Zodat de bezoekers hun bewerkte tekeningen
weer terugzagen.
Natuurlijk
deed ik ook mee zonder te weten wat een powerpoint precies was.
God zij dank, wist mijn collega Jouke, wat dit was en heeft mij
aan het programma geholpen. Ik had al snel door hoe het werkte
en heb het, zoals in het fimpje te zien is afgewerkt. Een cd brander
had ik toen nog niet. Mijn buurman Phil echter wel, die heeft
de bestanden van mijn Zipschijf over geschreven op CD.
Na
ontvangst van de cd in Tokio reageerde Seiji met vraag of de PPP
ook in de universiteitsbioscoop mocht worden gedraaid. Ik dacht
wat leuk; een dom kantoorprogramma als filmeditor, hoe is het
mogelijk?
Dus
op de dag zelf ;om een uur of twee je bed uit en achter je computer
je aanmelden en vervolgens overvallen worden door een hoop gedingdong
en een goedemorgen gewenst te worden overal weg; uit Helsinki
in Finland en Tanaka in Nieuw Zeeland, waar Dale en haar man inmiddels
avonds bij een houtvuurtje aan de wijn zaten gaf mij, een bijzonder
gevoel van plaats en tijd, in mijn atelier in het nog zo donkere
stille Leeuwarden. Vervolgens kwamen met grote regelmaat de tekeningen
uit Tokio binnen, die ik snel spontaan bewerkte met Corel Photopaint
en weer terugstuurde naar Tokio, af en toekijkend via hun webcamera
of ik de uitgeprinte tekeningen al zag hangen. Toen dat eindelijk
een keer lukte en ik alle printen uit de hele wereld zag hangen,
waaronder die van mij, dacht ik: Wow....wat is de wereld klein
geworden. Met deze gedachte ben ik om een uur of negen bij daglicht,
weer in bed gekropen. Na het opstaan tegen de middag was het weer
stil in Leeuwarden en de wereld weer zo groot als ik gewend was
......en een belangrijke ervaring rijker.
Achteraf
bleken er 30 duizend bezoekers te zijn geweest en alle Japanse
tv zenders aandacht aan dit Art Festival besteed te hebben.
Er
na heb ik, via R2001 aan verschillende eARTh-UTUTU festivals deelgenomen
in Tokio, San Francisco, New York en Villa Nova de Cerveira. Na
2004 werd het stiller met R2001 .... de overgebleven site is inmiddels,
helaas, ook ter ziele gegaan.
Hieronder
een aantal voorbeelden
Renaissance
2001 (R2001)
De
jierren om it milennium hinne wiene aardiche jierren. R2001 wie
in prachtich projekt wêrby't in groep fan artysten út
alle dielen fan 'e wrâld, yn' e meast letterlike sin, dielde
yn projekten. Wy wiene digitaal ferbûn. Sintraal punt wie
Seiji Ueoka fan Tokio. Letter oanfult mei Sharif Ezzat fan San
Fransisko en Teresa Torres Eça út Lissabon.
Doe
yn 1999 de oprop kam fan Seiji om in keunst festival fan twa dagen
op grutte skaal te dwaan , mei as tema 0 en 1, nul en ien op 'e
kampus fan Keio Universitiy yn Tokio. Dêr't wurdt 10 tûzen
besikers ferwachte. In nasjonale TV-stjoerder soe in útstjoering
meitsje. Apple Japan levere genôch kompjûters en in
tsjinner, in soad studinten en leararen holpen en de R2001 keunstners
soene in PowerPoint presintaasje stjoere oer harren wurk en thús
klear sitte efter harren kompjûters om digitaal scande tekeningen
makke troch besikerste te ûntfangen , te bewurkjen en werom
te stjoere. De assistinte-learlingen soene de bewurke tekeningen
sa gau mooglik printsje. Sa koene de besikers harren feroare tekeningen
weromsjen.
Fansels
haw ik sûnder te witten wat in Powerpoint Presintaasje wie,
ta seid. Dank God, myn kollega Jouke wist wat dat wie en holp
my mei it programma. Ik hie gau yn é gaten hoe't it wurke
en krige it foarelkaar , sa't it yn 'e video boppe te te sjen
wie. Ik haw yn 'e tiid ek gjin cd-brânnerr. Myn buorman
Phil hie lykwols wol in brânner en hat it op CD set.
Nei't
se de CD yn Tokio krige, reage Seiji mei de fraach oft de PPP
ek at film by de instjoerde video's mei yn 'e universitetskino.
Ik tocht wat aardich: In domt tekstprogramma as filmeditor, hoe
is it mooglik?
Dus
op 'e dei sels om in oere of twa, jo bêd út en efter
jo kompjûter en ferfolgens troch in protte dangdongs wekker
schudde mei in goeie moarns winskjen oeral fuort, fan Helsinky
yn Finlân en Tanaka yn Nij-Seelân, dêr't Dale
en har man wiene jûns by in houten fjoer in wyntsje dronken
joech my in spesjale gefoel fan plak en tiid, yn myn atelier yn
it tsjustere fan it o sa stille Ljouwert. Dêrnei kamen de
tekeningen út Tokio, dy't ik spontaan mei Corel Photopaint
ferwurkje en nei Tokyo weromgongen. ik koe it op lêst ek
werom sjen troch har webkamera. Ik seach sa alle printingen út
'e hiele wrâld, ynklusyf minens. Ik tocht : Wow .... wat
is de wrâld lyts. Mei dizze gedachte bin ik om in oere of
njoggen by dagljocht wer yn bêd stapt. Nei it wekker wurden
op 'e middei waard wie Ljouwert en de wrâld wer sa grut
at it altyd wie ...... en ik in wichtiche ûnderfining riker.
Der
wiene 30.000 besikers wêst en alle Japanske TV-stjoerders
hawwe berjochtte oer dit Art Festival.
Dêrnei
haw ik meidien oan ferskate eARTh-UTUTU-festivals yn Tokio, San
Francisco, New York en Villa Nova de Cerveira troch R2001. Nei
2004 waard it rilleerke mei R2001 .... De oerbliuwende side is
spitigenôch ek ferdwûn.
Hjirûnder
wat foarbylden
Renaissance
2001 (R2001)
The
years around the millennium were nice years. R2001 was a beautiful
project in which a group of artists from all parts of the world,
in the most literal sense, participated in projects. We were connected
digitally. Central curator in all was Seiji Ueoka from Tokyo.
Later supplemented with Sharif Ezzat from San Francisco and Teresa
Torres Eça from Lisbon.
In 1999, Seiji's invitation to participate in a two-day, big-scale
art festival with the theme 0 and 1, zero, and one around the
campus of the Keio Universitiy in Tokyo, he expected 10 thousand
visitors to come. A national TV station would make a broadcast.
Apple Japan provided enough computers and a server, many students
and teachers helped, and the R2001 artists sent a powerpoint presentation
about their work and would be ready at their home during their
opening hours to digitally receive visitor-generated scanned drawings
, to edit and return. The assisted students should print out the
edited drawings as soon as possible. So the visitors could see
their edited drawings again.
Of
course I did without knowing what a powerpoint was exactly. Thank
God, my colleague Jouke knew what this was and helped me with
the program. I soon realized how it worked and got it done, as
you can see in the video ubove. I did not have a cd burner at
the time. My neighbor Phil, though, has transferred the files
of my zip disk to CD.
After
receiving the CD in Tokyo, Seiji responded with the question whether
the PPP could also be turned into the university cinema. I thought
something nice: A stupid office program as a filmeditor, how is
it possible?
On
the day about 2.00 h., turn out your bed and sitting behind your
computer and then be robbed by a lot of dangdongs and a lot of
good morning wishes from everywhere from Helsinki in Finland and
Tanaka in New Zealand, where Dale and her husband already sat
at the fireplace in the evening, gave me a special feeling of
place and time in my studio in the still dark silent Leeuwarden.
Subsequently, the drawings came from Tokyo, which I quickly processed
spontaneously with Corel Photopaint and returned to Tokyo, looking
back and watching through their web camera to see the printed
drawings. When it finally succeeded and I saw all the printings
from all over the world, including mine, I thought: Wow .... what
has the world become small. With this thought I went back in bed
at an hour or nine at daylight. After getting up at noon, the
weather was quiet in Leeuwarden and the world was as big as usual
again...... and I had become an important life experience.
Afterwardst
30 thousand visitors attended the festival and all Japanese TV
channels have paid attention to this Art Festival.
After
that, I participated in various eARTh-UTUTU festivals in Tokyo,
San Francisco, New York and Villa Nova de Cerveira through R2001.
After 2004 it became quieter with R2001 .... the remaining site
has unfortunately also gone so far.
Below
are some examples
|